~Assalamualaikum (^_^)

"Assalamualaikum wahai pengunjung yang dikasihi Allah" "Semoga berada dalam keredhaan Allah"

Saturday, April 7, 2012

Kebaikan Makanan Pedas

Dapat menurunkan berat badan
~Kajian menunjukkan bahan utama dalam cili iaitu kapsaisin, memiliki efek termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori ketikan mengayuh selama 20 minit

Menyihatkan jantung

~Hasil kajian menunjukkan budaya memakan makanan pedas dapat meyebabkan serangan jantung dan stroke menjadi lebih rendah. Ini kerana, cili merah boleh mengurangkan kesan dari kolestrol yang berat. Disamping itu, kapsaisin pula boleh melawan peradangan. Kedua-dua ini merupakan faktor risiko masalah jantung.

Mencegah Kanser

~Kapsasin juga memiliki kemampuan untuk membunuh beberapa sel kanser dan leukimia. Selain itu, kunyit yang digunakan seharian boleh melambatkan proses penyebaran kanser dan pertumbuhan tumor. Untuk hasil yang lebih baik, campurkan dengan lada hitam untuk menyerap kunyit 2.000 % lebih banyak.

Menurunkan tekanan darah
~Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung. Di samping itu, panas dari lada dapat meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi ini boleh menghasilkan sistem kardiovaskular yang lebih kuat.

Mengurangkan stress
~Dengan memakan makanan pedas, boleh meningkatkan produksi hormon yang memberi rasa ketenangan. Hasil makanan ini mampu membantu mengurangkan depresi dan stress


sedapnya bila makan nasi ada sambal belacan... ;)